REFLEKSI MINGGU KEENAM

PERBANDINGAN MODEL-MODEL REKABENTUK  SISTEM PENGAJARAN 


Dalam mereka bentuk sistem pengajaran, terdapat beberapa model yang seringkali digunapakai. Antara model tersebut ialah ;-

1) Model ASSURE

Model Assure diasaskan oleh Heinich, Molenda, Russell dan Smaldino, 1996 adalah model reka bentuk pengajaran yang boleh digunakan untuk merancang penggunaan media secara sistematik. Model Assure bermaksud memastikan atau ‘to assure’ pembelajaran berlaku. 

Objektif pelaksanaan

1)  membantu guru merancangan pengajaran yang dapat memanfaatkan penggunaan media.

2) memberi fokus kepada perancangan pengajaran pembelajaran berasaskan media dalam bilik darjah. Model ini dapat membantu guru merancangan pengajaran berasaskan media dalam bilik darjah masing-masing

 6 langkah  dalam Model ASSURE  

  1. Analyse Learners (Analisis Pelajar)
  2. State Objectives ( Nyatakan objektif/hasil pembelajaran)
  3. Select methods, media and materials ( Pilih kaedah, media dan bahan sumber)
  4. Utilize media and materials ( Guna media dan bahan sumber)
  5. Require learner participation (Libatkan pelajar dalam pembelajaran)
  6. Evaluate and revise (Nilai dan semak semula)



Image result for model assure




2) Model KEMP

Image result for model kemp


Model Kemp  diperkenalkan pada tahun 1994. Ianya terdiri daripada 9 langkah seperti berikut:
  1. Mengenalpasti masalah pengajaran dan menetapkan matlamat merekabentuk sesuatu pengajaran.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri murid yang perlu diberikan perhatian semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
  3. Mengenalpasti isi kandungan pelajaran dan menganalisis komponen tugasan sejajar dengan objektif pengajaran yang ingin dicapai.
  4. Menyatakan objektif pengajaran yang perlu dicapai oleh murid.
  5. Susun atur isi kandungan mengikut langkah-langkah pengajaran secara logik.
  6. Merekabentuk strategi pengajaran untuk membolehkan murid mencapai dan menguasai objektif pembelajaran
  7. Rancangkan langkah-langkah penyampaian pengajaran.
  8. Bina alat penilaian untuk menilai pencapaian objektif pembelajaran.
  9. Memilih sumber untuk menyokong pengajaran dan aktiviti pembelajaran.


3) Model Dick and Carey

Image result for model dick and carey

model pengajaran ini  mengandungi 9 peringkat dalam gelungan yang berulang dan berakhir dengan proses penilaian keberkesanan pengajaran.

9 peringkat dalam model rekabentuk pengajaran Dick dan Carey : 

Peringkat 1: Mengenalpasti matlamat pengajaran
Peringkat 2. Mengendalikan analisis pengajaran
Peringkat 3. Mengenalpasti Pengetahuan Sedia Ada dan ciri-ciri murid
Peringkat 4: Menulis objektif pencapaian
Peringkat 5. Membina / menggubal item-item ujian rujukan kriteria
Peringkat 6. Membina strategi pengajaran
Peringkat 7: Membina dan memilih bahan-bahan pengajaran
Peringkat 8: Membina dan melaksanakan penilaian formatif
Peringkat 9: Membina dan melaksanakan penilaian sumatif



4) Model Gerlach dan Ely

Image result for model gerlach dan ely

Model ini diperkenalkan pada tahun 1971. Ia melibatkan 10 elemen iaitu : 
1) spesifikasi kandungan pembelajaran
2) spesifikasi objetif pembelajaran
3) penilaian sikap
4) penentuan strategi
5) pengurusan berkumpulan
6) peruntukkan masa
7) peruntukkan ruang
8)pemilihan sumber
9) penilaian prestasi
10) analisis tindakbalas

Anda boleh menonton video untuk penjelasan lebih lanjut mengenai model ini seperti link di bawah 

https://www.youtube.com/watch?v=qUV5ad4XGso

selamat menonton!



PERANAN DAN KEPENTINGAN REKA BENTUK PENGAJARAN 

1.  Meningkatkan pencapaian murid

2.  Menjadikan P&P lebih menarik

3.  Objektif pengajaran dan hasil pengajaran mudah dicapai

4.  Menjimatkan masa dan peruntukan yg besar (pengajaran jarak jauh)

5.  Menjadikan penyampaian P & P standard dan selaras 


Image result for thank you









Comments

Popular posts from this blog

REFLEKSI MINGGU KEEMPAT

REFLEKSI MINGGU KETIGA

REFLEKSI MINGGU KESEBELAS