REFLEKSI MINGGU KEENAM
PERBANDINGAN MODEL-MODEL REKABENTUK SISTEM PENGAJARAN
Dalam mereka bentuk sistem pengajaran, terdapat beberapa model yang seringkali digunapakai. Antara model tersebut ialah ;-
1) Model ASSURE
Model Assure diasaskan oleh Heinich, Molenda, Russell dan Smaldino, 1996 adalah model reka bentuk pengajaran yang boleh digunakan untuk merancang penggunaan media secara sistematik. Model Assure bermaksud memastikan atau ‘to assure’ pembelajaran berlaku.
Objektif pelaksanaan
1) membantu guru merancangan pengajaran yang dapat memanfaatkan penggunaan media.
2) memberi fokus kepada perancangan pengajaran pembelajaran berasaskan media dalam bilik darjah. Model ini dapat membantu guru merancangan pengajaran berasaskan media dalam bilik darjah masing-masing
6 langkah dalam Model ASSURE
Model Kemp diperkenalkan pada tahun 1994. Ianya terdiri daripada 9 langkah seperti berikut:
model pengajaran ini mengandungi 9 peringkat dalam gelungan yang berulang dan berakhir dengan proses penilaian keberkesanan pengajaran.
9 peringkat dalam model rekabentuk pengajaran Dick dan Carey :
Peringkat 1: Mengenalpasti matlamat pengajaran
Peringkat 2. Mengendalikan analisis pengajaran
Peringkat 3. Mengenalpasti Pengetahuan Sedia Ada dan ciri-ciri murid
Peringkat 4: Menulis objektif pencapaian
Peringkat 5. Membina / menggubal item-item ujian rujukan kriteria
Peringkat 6. Membina strategi pengajaran
Peringkat 7: Membina dan memilih bahan-bahan pengajaran
Peringkat 8: Membina dan melaksanakan penilaian formatif
Peringkat 9: Membina dan melaksanakan penilaian sumatif
PERANAN DAN KEPENTINGAN REKA BENTUK PENGAJARAN
1. Meningkatkan pencapaian murid
2. Menjadikan P&P lebih menarik
3. Objektif pengajaran dan hasil pengajaran mudah dicapai
4. Menjimatkan masa dan peruntukan yg besar (pengajaran jarak jauh)
5. Menjadikan penyampaian P & P standard dan selaras
2) Model KEMP
Model Kemp diperkenalkan pada tahun 1994. Ianya terdiri daripada 9 langkah seperti berikut:
3) Model Dick and Carey
model pengajaran ini mengandungi 9 peringkat dalam gelungan yang berulang dan berakhir dengan proses penilaian keberkesanan pengajaran.
9 peringkat dalam model rekabentuk pengajaran Dick dan Carey :
Peringkat 1: Mengenalpasti matlamat pengajaran
Peringkat 2. Mengendalikan analisis pengajaran
Peringkat 3. Mengenalpasti Pengetahuan Sedia Ada dan ciri-ciri murid
Peringkat 4: Menulis objektif pencapaian
Peringkat 5. Membina / menggubal item-item ujian rujukan kriteria
Peringkat 6. Membina strategi pengajaran
Peringkat 7: Membina dan memilih bahan-bahan pengajaran
Peringkat 8: Membina dan melaksanakan penilaian formatif
Peringkat 9: Membina dan melaksanakan penilaian sumatif
4) Model Gerlach dan Ely
Model ini diperkenalkan pada tahun 1971. Ia melibatkan 10 elemen iaitu :
1) spesifikasi kandungan pembelajaran
2) spesifikasi objetif pembelajaran
3) penilaian sikap
4) penentuan strategi
5) pengurusan berkumpulan
6) peruntukkan masa
7) peruntukkan ruang
8)pemilihan sumber
9) penilaian prestasi
10) analisis tindakbalas
Anda boleh menonton video untuk penjelasan lebih lanjut mengenai model ini seperti link di bawah
https://www.youtube.com/watch?v=qUV5ad4XGso
selamat menonton!
1. Meningkatkan pencapaian murid
2. Menjadikan P&P lebih menarik
3. Objektif pengajaran dan hasil pengajaran mudah dicapai
4. Menjimatkan masa dan peruntukan yg besar (pengajaran jarak jauh)
5. Menjadikan penyampaian P & P standard dan selaras
Comments
Post a Comment