REFLEKSI MINGGU KEEMPAT

Apakah itu ADDIE MODEL?



Image result for addie model

 

ADDIE model merupakan salah satu model pengajaran yang kerapkali menjadi asas kepada model rekabentuk pengajaran yang lain. Objektif model ini direkabentuk adalah bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih effisien dan efektif kepada guru mahupun pelajar.

Image result for effective

Link video kepada penerangan model ADDIE
https://www.youtube.com/watch?v=BCJY_r7NJc0

Terdapat 5 fasa dalam model ini iaitu ;

1) A- Analysis( Analisis)
2) D- Design ( Rekabentuk)
3) D- Development (Pembangunan)
4) I - Implementation ( Pelaksanaan)
5) E- Evaluation (Penilaian)

Analysis

Dalam reka bentuk pengajaran, fasa Analisis merupakan asas untuk ke fasa-fasa yang lain. Peringkat ini adalah lebih kepada mengenal pasti masalah dan cara penyelesaiannya. Ia adalah bertujuan untuk memastikan pengajaran yang dirangka adalah menepati keperluan sebenar pelajar. Menurut (Baharuddin et al, 2001) antara teknik yang digunakan dalam mengenalpasti masalah adalah;

-temubual
-pemerhatian
-tinjauan
-soal selidik

 

Design

Fasa kedua ialah rekabentuk yang bertujuan untuk menentukan kaedah yang bakal digunakan. Fasa ini akan menjawab persoalan yang timbul dari fasa analisis.

Development

Peringkat ini melibatkan penggunaan elemen media dan teknologi yang ditentukan berdasarkan keperluan. Tujuan fasa ini ialah untuk menghasilkan rancangan pengajaran dan bahan pembelajaran. Pembangunan projek mulimedia akan dilakukan mengikut  keperluan dan akan diuji agar ia konsisten dan berkesan.


 

Implementation


Pada peringkat ini, bahan pengajaran yang telah disediakan akan digunakan  dalam keadaan sebenar. Bahan multimedia akan diuji kepada pengguna sebenar bagi mengenalpasti kesilapan semasa proses pembangunan projek. Sebarang kesilapan akan melalui proses pembaikan sebelum ia diserahkan sepenuhnya kepada pengguna sasaran.

Evaluation

Peringkat ini terbahagi kepada dua iaitu formatif dan sumatif.

Image result for addie model formative summative

 Image result for addie model formative summative

Penilaian formatif meliputi setiap fasa dalam proses ADDIE. Manakala penilaian sumatif pula hanya melibatkan rekabentuk pengujian yang spesifik sahaja yang memerlukan maklumbalas pengguna. Penilaian sumatif biasanya  berlaku di peringkat akhir sesuatu projek.

kelebihan penggunaan model ADDIE :


1) menjadikan pengajaran dan pembelajaran bilik darjah lebih sistematik
2) membantu guru merancang pembinaan dan penggunaan media dan kaedah yang sesuai
3) membantu guru membuat persediaan yang dapat disesuaikan dengan topik dan latar belakang murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran (pdp).
 


Image result for happy students




 

Comments

Popular posts from this blog

REFLEKSI MINGGU KETIGA

REFLEKSI MINGGU KESEBELAS