REFLEKSI MINGGU KESEBELAS

PERBANDINGAN KURIKULUM NEGARA



Image result for kurikulum


Definisi kurikulum mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ialah segala rancangan pendidikan yang dikendalikan oleh sesebuah sekolah atau institusi pendidikan untuk mencapai matlamat pendidikan itu sendiri.



Pelan kurikulum yang terancang dan tersusun menjadi satu aspek kejayaan yang utama dalam pendidikan di sesuatu negara. Dokumen ini menjadi satu aset negara yang menentukan pembentukan para pelajar didalam sesebuah negara seiring dengan kemajuan teknologi abad ke-21 dan menjadi satu produk sumber manusia yang berguna kepada kerajaan. 

Justeru, kebanyakan negara telah mengambil inisiatif untuk melakukan pola perubahan dalam sistem pendidikan mereka. Walaupun begitu, pendekatan yang dibawa oleh setiap negara adalah berbeza di mana kementerian pendidikan perlu memainkan peranan untuk menyesuaikan kaedah pembelajaran yang efektif kepada rakyat mereka khusus kepada golongan pelajar.
Image result for EFEKTIF


Keadaan ini juga telah melibatkan beberapa negara yang telah membuat penambahbaikan termasuklah Malaysia. Didalam Rancangan Malaysia ke-11, pendidikan itu sendiri perlu berfokus kepada 4 bidang yang utama iaitu

  •  menambah baik kecekapan pasaran buruh bagi meningkatkan pertumbuhan ekonomi 
  • perlaksanaan TVET untuk memenuhi permintaan industri
  •  menambah baik kualiti pendidikan untuk meningkatkan outcome pelajar 
  •  kecemerlangan institusi dan memperkukuh pembelajaran sepanjang hayat untuk   peningkatan kemahiran. 


Related image


Begitu juga dengan penghasilan dokumen Dasar Pendidikan Kebangsaan dan juga Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia telah dihasilkan sebagai panduan buat Kementerian Pendidikan Malaysia dalam mencapai hasrat kerajaan.

Melalui perbandingan kurikulum yang dibuat oleh kumpulan saya, dapat dilihat yang sistem pendidikan yang dijalankan disetiap negara didapati terdapat banyak persamaan dan perbezaan dari pelbagai aspek. Antara elemen yang dilihat ialah dari aspek pengalaman pembelajaran, struktur pembelajaran dan penilaian atau peperiksaan yang dihadapi oleh pelajar di negara masing-masing. Perbandingan matlamat dan objektif pendidikan juga dibuat dimana sangat penting untuk diketahui kerana ia menjadi nadi utama pergerakan sistem kurikulum itu sendiri.
Image result for COMPARISON

Sebagai konklusi, Kurikulum adalah teras kepada pendidikan dimana ianya menentukan kualiti dan tenaga rakyat yang akan dihasilkan untuk pembangunan bangsa, agama dan negara. Impak kurikulum dan segalanya berkaitan sistem pendidikan hanya akan berkesan jika jentera pelaksanaannya diperkasa dengan kemas dan sistematik. Bagi Malaysia sendiri,  pengawalseliaan dan pemantauan haruslah dikuatkuasakan agar ianya bergerak dan teracu mengikut  Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Image result for elemen dalam falsafah pendidikan kebangsaan



  

Comments

Popular posts from this blog

REFLEKSI MINGGU KEEMPAT

REFLEKSI MINGGU KETIGA